دوشنبه ۰۲ مرداد ۰۲

علت دیدن رویا در خواب

خواب REM و Non-REM

خواب دو مرحله دارد: خواب با حرکت سریع چشم (REM) و خواب غیر REM. ما در طول خواب REM خواب می بینیم، اما اتفاق دیگری نیز رخ می دهد. مواد شیمیایی در مغز اساساً بدن ما را "خاموش" می کنند و ما را فلج می کنند. (تنها چیزی که در این مدت حرکت می کند چشم ها است، از این رو به آن "حرکت سریع چشم" می گویند.) این اتفاق می افتد تا ما رویاهای خود را عملی نکنیم. به طور معمول، بدن در طول شب در مراحل مختلف خواب REM و غیر REM حرکت می کند و به خواب "سبک" غیر REM ختم می شود که ما را به حالت بیداری برمی گرداند.

فلج خواب زمانی رخ می دهد که ذهن بیدار است، اما بدن هنوز در خواب REM است. اساساً شما فلج هستید، اما فقط برای مدت کوتاهی.

چه چیزی باعث فلج شدن خواب می شود؟

هیچ دلیلی برای فلج خواب وجود ندارد. مطالعات نشان داده اند که جوانان به احتمال زیاد آن را تجربه می کنند. برخی مطالعات نشان می دهد که ژنتیک افراد را بیشتر در معرض فلج خواب قرار می دهد، اما تحقیقات کافی برای گفتن قطعی این موضوع انجام نشده است. خوابیدن به پشت با احتمال بیشتری باعث فلج خواب می شود.

عوامل دیگری مانند برنامه خواب نامنظم و استرس زیاد نیز ممکن است به فلج خواب نسبت داده شوند. اگر فلج خواب را تجربه می کنید، به برنامه روزانه خود قبل و بعد از خواب نگاهی بیندازید. آیا مشروب می خورید؟ آیا هر شب سر ساعت معینی می خوابید؟ عادات خواب سالم را تمرین کنید و ممکن است فلج خواب را از بین ببرید و در عین حال مزایای سلامتی دیگری نیز به دست آورید.

چرا رویاهایمان را به یاد می آوریم؟

رویاها برای مدت طولانی در خاطرات ما باقی نمی مانند. ممکن است از خواب بیدار شویم و رویاها را یادداشت کنیم، اما اگر در اوایل روز به یاد آورده نشوند، احتمالا آن ها را فراموش می کنیم. گاهی اوقات، اصلا رویاها را فراموش نمی کنیم. چرا این اتفاق می افتد؟

جای تعجب نیست که پاسخ به مراحل خواب برمی گردد. در یک شب ایده آل، بدن ما مراحل خواب بسیاری را طی می کند: سبک، عمیق، خواب REM، عمیق، سبک و دوباره عمیق. این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که به دوره ای از خواب سبک برسیم که ما را به بیداری تبدیل می کند. در این سناریوی ایده آل، بعید است که رویاهای خود را فراموش کنیم. (و صبح های ما بسیار دلپذیرتر است!)

این امکان وجود دارد که هر روز صبح در حالی که در مرحله خواب سبک هستید، از خواب بیدار شوید، حتی اگر یک زنگ هشدار تنظیم کنید یا هشت ساعت کامل خواب نداشته باشید. اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف می توانند به شما کمک کنند تا هر روز صبح در زمان مناسب از خواب بیدار شوید. اما همه به طور طبیعی از خواب سبک بیدار نمی شوند.

آلارم، خواب آلودگی و اختلالات دیگر ممکن است شما را هنگام خواب REM از خواب بیدار کند. وقتی این اتفاق می افتد، به احتمال زیاد رویاهای خود را به یاد می آورید.

اگر رویاهایتان به شما علاقه دارند، یک دفترچه یادداشت در نزدیکی خود نگه دارید! هر جزئیات کلیدی از رویاهای خود و احساسی که در صبح داشتید را بنویسید. حتی اگر تعبیر خواب فروید دیگر به طور گسترده پذیرفته نشده است، یک مشاور سلامت روان می تواند به شما در «تعبیر» رویاهایتان کمک کند. درمانگران ممکن است بتوانند الگوهایی را که متوجه می شوند انتخاب کنند و آن را به هر منبع استرس در زندگی بیداری شما مرتبط کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.